Zhodnotenie sezóny 2017

13.02.2018 14:20

Zhodnotenie sezóny 2018

 

     Hľuzy na sadbu som s predstihom očistil a vytriedil v mesiaci marec . Sezónu už druhým rokom naštartoval výsev semien šľachtenia 3. marca . Sadiť som začal 1. a 2. apríla brutom a v tom termíne som vysadil aj svoje prvé hľúzky semenáčov z roku 2016 . Prvý záhonček veľkých hľúz som sadil 15. apríla, išlo o 34 odrôd , prevážne noviniek a časť skorej sadby . Zvyšok plánovanej skorej sadby však odsunulo nepriaznivé až zimné počasie ktoré nastalo po tomto dátume a trvalo skoro dva týždne . Sadiť som mohol opäť až 24 -25 . apríla . Toto oneskorenie neskôr skomplikovalo kvitnutie pre prvú výstavu v Rajeckých Tepliciach . Ďalšia časť sadby pokračovala 13 . mája a posledné hľuzy neskorej sadby 22 . mája .

 

 

    Chladné počasie sa vrátilo na chvíľu aj v máji a začal som mať obavy , že začiatok kvitnutia bude hodne neskoro . V porovnaní s fotkami z minulých rokov porast očividne zaostával . Zdravotne bol porast zatiaľ v poriadku až na nejaké kravské rohy a nejaká viróza sa našla tiež ale nebola to žiadna epidémia . V júni to bolo podobné .

    Prvé kvety prišli tento rok až v júli , konkrétne 5. júla mi vykvitol prvý klas cv. Ledopád . Ako ďalšia sa pripojila k Ledopádu na moje prekvapenie odroda Božanka ! Romanka tento rok nejako prispala a veru ani kvalitou klasov zo skorej sadby neohúrila . Porast šiel do kvetu veľmi pomaly a s čoraz väčšou obavou som hľadel na dátum prvej výstavy . Ledopád zo skorej sadby bol už preč a Poušovák takmer tiež . Ostatný porast mal oneskorenie z dôvodu neskorej sadby . Čo bolo zaujímavé nakoniec to stihli na prvú výstavu Romanka a Ledopád z neskorej sadby sadenej 22 . mája ! Výber kvetov do Rajeckých Teplíc bol slabý a zobral som všetko čo aspoň trochu vyzeralo ako gladiol . Zrezal som aj vyše dvadsať klasov v pukoch , ktoré sa počas trvania výstavy postupne aspoň čiastočne rozvili a moja expozícia na konci výstavy bola úplne iná ako na začiatku ! Škoda že to nestihli niektoré klasy o dva dni skôr .

 

   Najsilnejšie týždne kvitnutia som „klasicky“ nikde nevystavoval . Počas vrcholu kvitnutia som navyše bol pracovne preč a chodil som domov len raz za dva týždne . Tieto výpadky mojej prítomnosti a tým pádom aj starostlivosti sa silno podpísali na porast . Po návrate domov ma čakal zvädnutý a spálený porast . Nedostatok zálievky bol zreteľný aj na skracovaní klasov . Nemohol som naplno spraviť ani selekciu semenáčov z výsevu roku 2016 . Viaceré som vôbec nevidel a selekcia sa posunula na ďalší rok . Z mnohých odrôd som tiež nevidel ani jeden klas , chýbajú mi aj fotky viacerých noviniek . Preto na konci roku nebolo moc čo doplniť do fotogalérie stránky . Na konci augusta som sa zúčastnil ešte výstavy v Česku na zámku Žirovnice . Sezóna kvitnutia už v podstate končila , takže výber kvetov bol opäť slabý .

 

   Zdravotný stav porastu sa v druhej polovici leta podstatne zhoršil . Dosť rastlín uhynulo na huby a našli sa aj virózy , i keď z výnimkou Of Singular Beauty ktorú som na komplet zlikvidoval, to nebolo až také hrozné . Časť záhonu ktorá bola najbližšie k orechu mala viditeľne horšie klasy i keď odstup od stromu bol nejakých 6-8 metrov a opílil som mu aj nejaké konáre v predošlých rokoch . Je situovaný voči záhonu od severu a nešlo preto o účinok tienenia . Záver znie : prítomnosť orecha je negatívna pre gladioly . Možno zaúčinkovali látky uvoľnené z listov ktoré sa dostali do pôdy , možno niečo vylučuje aj koreňmi . Koncom augusta som vybral hľúzky z výsevu , nakoľko už boli prevažne suché , čo tiež urýchlil nedostatok zálievky počas mojej neprítomnosti .

 

   V druhej polovici septembra som začal olamovať klasy ktoré sa tlačili z listov na oneskorených rastlinách aby už šli sily do rastu a vyzretia hľuzy . Porast brutu ktorý dlho vyzeral biedne sa naopak v lete a začiatkom jesene dal vcelku do poriadku a nakoniec vyzeral celkom dobre . Aj z narastenými hľuzami množenia som bol pri výbere celkom spokojný až na pár výnimiek , ktoré sa nájdu vždy . Nepochopiteľne slabé prírastky som mal napríklad u cv. Chlem .

 

   Zber hľúz som začal začiatkom októbra záhonom vysadeným v polovici apríla . Vybral som aj niektoré semenáče ktoré nemali pekné zelené olistenie . Ostatné ešte zostali v pôde . Selektívne som po troche vyberal hľuzy cez víkendy počas mesiaca až napokon pred posledným víkendom som nárazovo dovyberal počas troch dní zbytok odrôd a množenia . Hlásili totiž silné dažde , ktoré sa aj dostavili a pršalo bez prestania 3 dni . To som už ale doma pod prístreškom moril . Hľuzy sú o niečo zdravšie ako v predošlom roku a majú menej baktérie , z výnimkou neskorej sadby . Tá bola na druhom záhone a tam drôtovce spravili kalamitu .

 

   Ťažko sa mi zostavoval rebríček TOP 10 lebo som videl len nejakú 1/3 kvetov . Vychádzal som z toho čo som videl , čo vôbec asi nezohľadní skutočný stav . Výber je následovný :

 

1. Ivory Queen 2. Zelený Háj 3. Aldebaran Exotic 4. Orange Expert 5. Olympia 6. Jiří Václavík

7. Býčí Krev 8. Barborka 9. Red Laser 10. Aaralin

 

Čo na záver ?

   Veľa kvetov som nevidel , viaceré odrody mali slabšie klasy , čo mohlo byť čiastočne spôsobené aj vlahovým deficitom . Iné ale sklamali aj v období keď mali vlahy dosť . Niektoré odrody sa polepšili napr. Barborka , Aaralin . Čaká ma veľká zmena v sezóne 2018 – idem na úplne novú pestovateľskú plochu . Prinesie to viaceré problémy a výzvy , ale na druhej strane si sľubujem od novej pôdy lepší rast a zdravotný stav . Ukáže budúcnosť či sa moje očakávania naplnia .

 

Takže : The Show must go on !

 

  Sadba brutu 2. apríl ,2. stav I. dekáda mája ,3. stav začiatok juna , 4. v plnom kvete august 5 . záhon vpravo pri orechu , 6. stav pred výstavou v Rajeckých Tepliciach ,7. neskorá sadba (22. máj ) v núni