Zhodnotenie sezóny 2016

11.01.2017 15:20

Zhodnotenie sezóny 2016

 

   V sezóne 2016 som vysadil 194 odrôd a semenáčov iných pestovateľov s číslami . Zároveň som vysial prvý krát vlastné šľachtenie zo semien nakrížených v roku 2015 . Do konca sezóny sa počet odrôd znížil asi o 10 , vplyvom húb a viróz .

 

Jar začala dosť vysokým deficitom zrážok a situácia sa zlepšila až začiatkom mája . Brut som sadil neskôr ako v predošlých rokoch 2. apríla , čo ale podľa mňa úplne stačí a naháňať sa so sadením brutu v marcových termínoch sa ukázalo ako zbytočné ! Sadbu veľkých hľúz som rozdelil do troch termínov : 16-17 . apríla išla do zeme skorá sadba , cca polovica hľúz . Malá časť hľúz potom išla do zeme 7. mája a posledná časť ako neskorá sadba určená hlavne pre termín výstavy Olomouc 2016 v termíne 18-21. august šla do zeme 21 . mája . Ako sa neskôr ukázalo , pre viac odrôd bol aj tento termín nedostatočný . 

 

Záber na záhon po zasadení neskorej sadby 21. mája . Skorá sadba už rastie !

 

Oproti dvom predchádzajúcim rokom som do neskorej sadby nedával len namnožené odrody rozdelením sadiva na dve časti , ale niektoré odrody som jednoducho celú sadbu zaradil len na jeden termín . Niektoré boli len v skorej sadbe , iné len v neskorej . Samozrejme dosť cv. bolo aj naďalej rozdelené na dve časti a boli v oboch termínoch. Celkovo to ale znížilo nároky na počet zapichovačiek označujúcich cv. ! Nestíham ich totiž dokupovať ! Oproti predošlým rokom som zvýšil na záhone počet rozšírených chodníčkov na prechod pomedzi záhonmi . Až na jednu výnimku po každých 4 riadkoch gladiolov šiel jeden rozšírený chodník . Je to praktické i keď to zaberá nejaký priestor navyše !

Ako som písal od začiatku mája boli zrážky dosť pravidelné a nebolo treba zalievať . Starostlivosť sa preto sústredila na pletie buriny , okopávanie . v štádiu 4-5 listov som prihnojil Cereritom . Niekedy v druhej polovici Júna som postriekal proti strapkám . Zdalo sa že bude všetko Ok .

Stav porastu na konci júna

Po asi 17 rokoch mi vykvitli prvé kvety už koncom júna ! A to hlavne Romanka . Klasy boli pekné a zatiaľ aj zdravé . Na moje veľké prekvapenie sa však ďalšie kvitnutie rozbiehalo tak pomaly že to vyzeralo na prvú výstavu do Rajeckých Teplíc do poslednej chvíle zle . Nakoniec mi niečo rozkvitlo , ale vyberať moc nebolo z čoho ! Musel som brať čo záhrada dala ! Posledné dva týždne sa počet zrážok ešte zvýšil a posledný týždeň bol tropický nie len teplotou , ale ja vlhkosťou . Každý deň bola minimálne jedna búrka , niekedy aj tri a teploty ani raz neklesli pod 30 stupňov . Úplne nový fenomén v strednej Európe . Pripadal som si ako v Brazílií ! Klasy ktoré narástli v tomto období boli dlhé ale riedke ! Nejaké super dvojrady sa nekonali ani u inak spoľahlivých odrôd a krivili aj také cv. ako Clarence s Choice (dokonca jeden klas dvojité esíčko ! ) Takže som išiel na výstavu z vedomím že na stupne víťazov opäť mať nebudem ! Musím uznať že lepšie klasy mali Alojz Mikulášek , Teo Zachar aj Janko Mindár , ktorý mal vôbec najkrajšiu expozíciu čo som od neho videl , vrátane veľmi pekných vlastných semenáčov ! Ale zúčastnil som sa a niečo na tom mojom stole predsa len stálo za pohľad , i keď na šampionov to nemalo . Z fotiek som ale usúdil , že niektoré klasy som na stôl dať nemusel a výsledok mohol byť o niečo lepší ! Človek sa učí celý život !

Na fotke stav kvitnutia pred Rajeckými Tepliciami . Stále toho kvitlo málo !

 

V tom termíne už ale začali problémy so strapkami a napriek 4 ! postrekom ( v predošlých rokoch som robil 1 -2 ! ) boli až do konca sezóny ! Niektoré cv. mi zničili všetky klasy . Napríklad Caravan a Bombaj . Z neskorej sadby som Bombaj odlamoval dokonca už v pukoch a pritom dookola kvitli iné cv. ktoré boli úplne v pohode ! Vôbec nechápem ako je to možné ! Ale žiadny z postrekov úplne nezabral . Zdravotne to išlo dole kopcom od polovice sezóny aj z hubami . U nás napríklad od mája pôda ani raz nestihla preschnúť a celú sezónu kvitnutia som sa miagal v blate . Viaceré odrody to poriadne schytali . Napríklad On Parade , Challenger , semenáč 44/07-01 Jurík u ktorého som z brutu nezobral ani jednu zdravú hľuzu , hoci vedľa bola Androméda zdravá ako repa z hľuzami ktoré narástli rovno do kategórie „Veľká „ ! Na huby skončilo aj Coffee od Leleka a neintrodukovaná vec od Beličku Pokušenie Lásky – tam som mal ale len jednu hľuzu , takže tam sa to dá zaradiť do kategórie : stalo sa !

Negatívna selekcia

 

Ako predošlé roky , kosila aj viróza ! Skončili na ne Togo , Jarní Probuzení , Madagaskar Exotic , Rose Magnifique . Trápili sa ale i iné cv. napr. Ina z ktorej mi zostali 3 hľuzy nie najlepšej kvality a do jari si rozmyslím či ju nevyradím a Naslepumaina Shokolada som vyradil väčšiu polovicu hľúz a ani za tú druhú by som nedal ruku do ohňa ! Ale uvidím či sa mi nepodarí niečo z toho vyselektovať !

No a keď som pri zdravotných a rastových problémoch nedá mi nespomenúť „nerosty „ .Miesto v tejto exkluzívnej kategórií si jednoznačne vyslúžili High Honor a Zlomené Srdce . Obe inak nádherné odrody u mňa jednoducho nechcú rásť a na jeseň som vybral menšie hľuzy ako som zasadil . A z brutu bol prd makový , ako inak ! Dosť ma to štve , ale je to tak . Smeruje tam ale aj Superior Champ ! Klasický nerost je aj Travuška Muravuška , ktorej sa mi horko ťažko darí udržať pri živote jednu hľuzu a výhľad na namnoženie je nulový , ak nie rovno mínusový ! Ale podarilo sa mi ju nakrížiť na Zelený Háj a Huron Meadow a sú z toho pekné tučnučké semienka , tak aspoň nejaký úspech .

Ešte pred nahratím na stránku jedna aktualizácia na huby : „ kráľom „ hnitia počas uskladnenia je jednoznačne Červený Goliáš ! Dnes som z neho vyhodil 11 ! hľúz !

 

Poslednou kategóriou ukončím moje tohoročné sťažovanie : Sú to odrody ktoré síce dobre rastú , majú dobrý počet pukov , ale na výstavnú stavbu môžem zabudnúť ! A pritom ide o odrody ktoré iný pestovatelia úspešne vystavujú a v top 10 sa umiestňujú vysoko . Lenže u mňa sa nedaria napriek tomu že ich mám zo spoľahlivých porastov ! Ide najmä o odrody Aaralin , Crowning Glory , ale aj Barborku . Ososbne sa utešujem že som mal málo hľúz a 1,2,3 hľuzy sa nemusia vydariť ! Lenže na budúci rok budú namnožené a pokiaľ sa nepredvedú , tak nie ja , ale ony budú mať smolu !

Plný nákvet skorých odrôd na konci júla . Priveľa zrážok sa prejavilo pováľaním porastu , najmä plnenakvitnutých klasov !

 

Že to ale tento rok nebolo len o trápení , teraz na pozitívnu nôtu :

V rámci sezóny 2016 som mal z viacerých cv. rekordné klasy čo do počtu pukov . Padol aj môj totálny rekord , ktorý neviem či sa zopakuje – klas ktorý mal 32 pukov ! Hranicu 26 -28 pukov dosiahli nejaké dve desiatky odrôd . Ale aj u mnohých ďalších bolo o 2-3 kvety viac ako obvykle . Bohu žiaľ väčšina kvetov sa netrafila do výstav Je to jedna z top výhovoriek pestovateľov v článku Peťa Šmídu , ale keďže som bol len na dvoch , ktoré zaberali 4! Dni sezóny kvitnutia z dvoch mesiacov , tak to vlastne vôbec nie je výhovorka . Mnohé cv. mi tento rok vykvitli ako vojaci , všetky na raz ! A tam stačí na odkvet jediný deň (chladničku na tieto účely nemám ) a cv. je prekvitnutý .

   Okrem spomínaných Rajeckých Teplíc , som sa neplánovane zúčastnil výstavy v Neznašove na ktorú ma ukecal Peťo Šmída po tom ako som odvolal Floru Olomouc a videl na fotke moje kvety . Treba povedať že pár schopných klasov sa mi tam objavilo (už som ich nečakal ) ale moc som toho na výber opäť nemal . Prvá výstava bola zavčasu , druhá neskoro . Cez víkendy keď som mal nakvitnutých odhadom 200 – 300 klasov som jednoducho nikde nebol . Ale som rád že som sa zúčastnil aspoň tých dvoch výstav a stretol sa s ostatnými pestovateľmi , v Neznašove z mnohými prvý krát ! V zmysle Olympijskeho hesla : Nie je dôležité vyhrať , ale zúčastniť sa . Nakoniec si nemyslím že by som sa musel za svoje kvety zasa hanbiť !

Zábery na kvitnutie neskorej sadby v auguste

 

 

 

Ktoré dorody boli najlepšie? Pred celkovým top 10 , by som to rád prebral podľa farebných kategórií .

 

Z bielych musím pochváliť jednoznačne Ivory Queen , ktorá kraľuje aj celkovo . Zo skorých ešte Ledopád potešil , mal som ich ale len pár a kvitli spolu s Romankou v úvode sezóny .Po prvý raz som mal Subretu a uviedla sa fakt dobre . Krásne boli aj Of Singular Beauty z veľkých hľúz , ale táto cv. špatne dorastá a dosť trpí na huby .

Z krémových a žltých je stále u mňa najlepší Golden Fantasy i keď začína kvalitou nákvetu zaostávať . Z noviniek je pekná Pani Milena , uvidím ako sa bude držať v nasledujúcich rokoch . Túto farebnú ketegóriu idem do nasledujúcej sezóny posilniť , nakoľko je slabo zastúpená v sortimente .

Zo zelených čo sa nákvetu týka a dĺžky klasu sú na prvých miestach Zelený Háj a Májový Květ . Farebne sú ale na tom lepšie Zelenaja Lužajka , Mountain Meadow . Pekná je aj exotická Oriental Green a Syn Pavlína .

Oranžové :Olympia a Orange Expert sú jasný favoriti . Dobrá je aj Jubilee , Orange Julius (mal som len jednu hľuzu ) , ktorá je však holandského tipu . Pokiaľ sem zaradím aj sýte mandarinkové odtiene , tak treba spomenúť Borec a Aldebaran Exotic .

Lososové : Romanka , Red Laser , Showman s Delight . Clarences Choice zdá sa prebytok vlahy nevyhovuje , tento rok sa prepadla .

Červené : priznám sa že u červených (z výnimkou tých tmavých čiernočervených odtieňov) mám problém určiť nejakých šampionov . Jungle Flower nemal výnimočne dobré klasy , navyše neustále dažde a búrky ničili kvety ktoré nedokázali uniesť váhu vody a opadávali ako listy na jeseň – slabšie uchytenie sa prejavilo naplno . Pekné klasy som mal z Hefaista a Víly Dudinky , ale z oboch som mal len po dve tri hľuzy . Radosť mi ale urobili tmavé cv. Dark Sea a Býčí Krev !

Malinovo ružové : treba povedať že pravých ružových odrôd mám v sortimente málo ! Mal by som ich posilniť . Mám tam novú Miss Barbie , ale tam som mal len malinké hľúzky a do hodnotenia teda vôbec nepôjde . Klasikou je Beličkov Trhák a tento rok sa posunula kvalitou klasov u mňa Ružová Krajka od Lojzka Mikulášeka . Zlepšil sa aj Raj Athos kde som konečne dostal z tohto cv . aj poriadny klas , ale do top 10 som ho nezaradil – to si ešte nezaslúžil ! Spomenúť by som mohol aj Andromédu ktorá ani nevyniká ani nie je na kritiku – drží sa niekde uprostred . Zdravotne je ale dobrá . Marsyas je niekde na hrane ružových a lososových . Dáva pekné klasy , ale problémovo množí ! Z čierno ružových je u mňa top : Večernaja Melódia – spoľahlivá , nekrivý , zdravá a množivá . Väčšina klasov mala 24 pukov .

Levanduľová : tu sú na vrchole dve odrody dosť odlišné vyfarbením a to Bellevue a Broadway . Dandy som mal len dve hľuzy a nemali tento rok vrcholnú kvalitu . Ani klasiky Song a Pulchritude tento rok nebodujú .

Fialovo modrá : top je tento rok Destera . Všetky klasy boli rovné , mali 20 – 23 pukov . Viac netreba . Bola v dvoch termínoch , rovnako dobrá ! Po prvý raz som mal Chlem a môžem povedať že bol dobrý ! Abraxas mal málo pukov , Laguna detto , tam sa to onedlho vysvetlilo prítomnosťou virózy . Zostala mi len sadba z brutu .

Hnedá : Jiří Václavík je kráľom .Za ním semenáč BBM -33 . Caravan bol skazený strapkami , Jehněda nemala parametre . Faraón zaostával tiež a navyše odchádzal na huby . Za spomienku stojí ešte starý dobrý Čoko Krém od Adamoviča , mal pekné dlhé klasy z dobrým dvojradom . Zdravotne je bez problémov !

Dymové : keďže Bombaj totálne pohorel na strapke , šampiónom sa stáva Šokoládnica ! Tá bola naopak čistá , rovná a zdravá . Zaslúži si pochvalu . Zaujal aj Fire and Smoke , ale tak mám len jednu hľuzu ! Naslepumana Šokolade hnevá z virózou , takže ju chváliť nebudem !

 

Tým som prešiel celé farebné spektrum mečíkov a môžem prejsť k top 10 . Nakoľko som kvality vymenoval vyššie už len poradie :

1. Ivory Queen

2. Olympia

3. Destera .

4. Býčí Krev

5. Orange Expert

6. Subreta

7. Večernaja Melodia

8. Jiří Václavík

9. Čoko Krém

10. Romanka /BBM-33 (tú som nemohol dať do oficiálnej Ankety)

 

Napriek rozsiahlej pasáži o chorobách a nedostatkoch v tejto sezóne a absencií nejakého ocenenia hodnotím sezónu 2016 pozitívne . Viaceré nové cv . z predošlého roku sa podarilo viac , alebo menej namnožiť , viaceré zaujímavé cv. pribudli do sortimentu a nahradia tie , ktoré to majú spočítané ! Trochu mrzí malý počet nasadeného brutu , u niekoľkých cv. nebol vôbec . Ale to sa nedá ovplyvniť a nebol som jediný , kto sa na to sťažoval ! Hľúz je ale na sadbu dosť a napriek predsavzatiu nepriberať nové cv. opäť nejaké novinky budú . Navyše by mohli vykvitnúť prvé semenáčiky , na čo sa už teším ! Nuž hurá do sezóny 2017 !!!