Zhodnotenie pestovateľskej sezóny 2015

23.11.2015 20:04

Zhodnotenie sezóny 2016

 

 

   Hodnotiť pestovateľskú sezónu roku 2016 vôbec nie je ľahké ! Ani zďaleka sa nedá označiť ako dobrá .

   Problémy som očakával z ohľadom na daždivú predošlú sezónu a častý výskyt hnilôb počas skladovania . A to napriek tomu , že staré hľuzy odstraňujem už pri vyberaní z pôdy. Preto odstraňovanie nejakých rastlín z príznakmi hubových ochorení som bral ako samozrejmosť. Napriek obavám však v prvej polovici vegetácie nedošlo k žiadnej kalamite. Dá sa povedať , že porast bol pekný a zdravý .  Od mája však bolo sucho a ešte nikdy som nemusel toľko zalievať ako tento rok . Spočiatku zalievanie celkom dobre pomáhalo a všetko rástlo a zelenalo sa k mojej spokojnosti .

Na fotke stav porastu na konci mája a vpravo na konci júna.

 V čase klasenia prvých kvetov a na začiatku kvitnutia ešte všetko bolo v poriadku . Aj kvety boli pekné . Po nástupe horúčav v júli začalo ísť „do tuhého“ ! Ešte prvú vlnu v trvaní asi 5 dní prežili relatívne dobre . Kvitli klasy ktoré sa vyvinuli ešte pred tým a okrem toho , že pri zbere boli trochu zavädnuté , stále boli dobré ! Prerušenie horúčav však netrvalo dlho a po nejakých 4 dňoch udreli opäť . Tento krát to trvalo viac ako týždeň . To už polievanie neúčinkovalo a kvalita kvetov išla prudko dole . U niektorých odrôd aj z veľkých hľúz išli len 16 -18 pukové kraťasy . A nebola to záležitosť prestarnutých hľúz . To si dobre sledujem . Z desiatich až dvadsiatich hľúz som pri niektorých odrodách nedostal ani jeden uspokojivý klas .!

Začiatok kvitnutia (Romanka a Ledopád už sú preč) , vpravo nástup horúčav urýchlil vykvitnutie veľkého množstva klasov , kvalita išla prudko nadol .

 Po skončení mesiaca júl som očakával že v auguste už až také peklo nebude (býva to tak zvykom ) . Bol to tragický omyl , ako sa ukázalo . Takmer tri týždne v auguste bez prestávky neklesali teploty pod 35 °C v tieni . Boli dni keď sa to šplhalo k 38 čke . A teraz si predstavte , že na slnku je o 10 -15 °C teplejšie ! Kvety ktoré ráno rozkvitali už poobede nenávratne uvädli a nespamätali sa ani vo váze v chládku domova .  Jednotlivé cv. vôbec nedržali nákvet  a to ani v prípadoch, keď boli odlomené z porastu v minimálnom nákvete a držané vo vode v pivnici . Bol problém niečo vybrať na výstavu v Bytči . Už pri prvej výstave v Rajeckých Tepliciach bolo zjavné , že polievanie krhlou je nedostatočné . Pestovatelia zo severnejších okresov , kde navyše vysoké kopce viac zachytávali mraky a občas tam došlo k nejakému dažďu alebo búrke , mali kvetné klasy o 1/3 dlhšie ako ja , a to dokonca aj v prípade nižšieho počtu pukov na klase . A tak moja expozícia síce obsahovala zaujímavé odrody a boli tam klasy väčšinou 20 – 22 pukové , ale v porovnaní s ostatnými vyzerala tak nejako „smiešne „ !

Moja expozícia v R. Tepliciach , na konci stola má vystavené kvety J. Belička .

    Predčasné vädnutie kvetov a neudržanie nákvetu zamiešalo nakoniec aj poradie najlepších 10 odrôd sezóny . (TOP 10)  Keď Petr Šmída vyhlásil anketu , aj z trochou nevôle (sezóna mi veľa spokojnosti nepriniesla ) som sa začal zamýšľať nad odrodami ktoré sa v tom mori nepodarkov dajú označiť za najlepšie . Nakoniec sa takáto úvaha ukázala ako veľmi prospešná . Človek si tak nejako zhrnie sezónu v hlave a príde na to , ktoré odrody zniesli dané príkoria najlepšie . Treba však pripomenúť fakt , že mnohé odrody , ktoré vykvitli na začiatku sezóny mali jednoducho šťastie !

   Ale prejdem k samotnému poradiu Top 10 :

  1. Dandy

Nezvyknem novinky dávať do poradia , lebo mnohé odrody majú v rôznych rokoch rôznu kvalitu , ale Dandy si to zaslúži . A prvú priečku dostal preto , že napriek horúčavám dokázal udržať dokonalý nákvet ešte na záhone ! A to všetky 3 hľuzy .Zdravotný stav bol výborný do konca sezóny . Brut dal pekný tiež . Už sa teším , až ho namnožím !

  1. Olympia

Tento rok najlepšia odroda zo starého sortimentu . Mal som ju zasadenú v dvoch termínoch a v oboch prípadoch jej kvety patrili k tomu najlepšiemu čo sa mi urodilo bez ohľadu na počasie . Zvykne v niektorých rokoch trochu „vynechať „ , ale tento rok nesklamala !

  1. Abraxas II.

Táto prička je trochu diskutabilná a možno som mal na tretie miesto dať Clarence s Choice , ktorá mi dala víťaza kategórie 400 v Bytči . Ale už je tak , nebudem meniť poradie oproti oficiálne nahlásenému v ankete . Mal som zasadených 20 hľúz a väčšina dala dobré klasy aj počtom kvetov aj stavbou . Niektoré síce málinko pokrivili stonku a jeden klas mal rozhodený nákvet , ale v rámci sezóny – spokojnosť .

  1. Clarence s Choice

Stará dobrá odroda . Je síce trochu náchylná na virózu a musel som ju predvlani zachraňovať z jednej hľuzy , ale tento rok mi to oplatila . Pekné rovné klasy z dobrou výstavnou stavbou . Viacej hľúz malo len strednú veľkosť , preto neboli v top kondícii , možno o rok budú ešte o priečku vyššie .

  1. Večerňaja Melódia

Táto ruská odroda stojí za to ! Tento rok mala vôbec najkrajšie klasy od kedy ju mám . Väčšina hľúz dala klasy 22 -24 pukové a až na jeden klas boli krásne rovné . Pekne drží aj nákvet . Škoda len , že sa žiadny klas netrafil do výstavy . Ten v Bytči síce tiež mal 22 pukov , ale zrovna to bol ten s pokrivenou stonkou ! J

  1. Song

Už druhým rokom je v top 10 . Napriek tomu že sa mi hľuzy tejto odrody zdali pri zbere asi najslabšími , klasy nakoniec dala pekné . (Má nejako dobre „skomprimované „ živiny – že nepotrebuje mať veľkú hľuzu ! J ) Akurát boli krátke , čo však bol dôsledok sucha .

  1. Romanka

Z nových cv. ktoré pribudli tento rok ju hodnotím veľmi vysoko ! Krásny klas  a veľmi skoré kvitnutie (kvitla ako vôbec prvá , spolu z Ledopádom) ju robia veľmi cennou . Po namnožení ju bude možné zasadiť vo viacerých termínoch čím sa predĺži doba kvitnutia a bude jednou z „kostrových“ odrôd sortimentu . Dala krásny brut .

  1. High Honor

Trochu som mal obavy pri tejto odrode či sa mi bude páčiť , lebo na fotkách ma moc neoslovila . Ale na živo je super ! Dokonalý dvojrad , udržala až 11 naráz otvorených kvetov . Dokonale rovné stonky . Zaslúži si miesto v Top 10 !

  1. Zlomené Srdce

Z nákupu od P. Leleka najlepšia odroda . Trochu mi síce pokazilo radosť objavenie príznakov virózy na listoch dvoch rastlín , ale pokiaľ ostatok bude zdravý , teším sa na túto odrodu po namnožení !

  1. Santa Mária

   Trochu som váhal či ju zaradiť, lebo som mal len jednu hľuzu , ktorá mi však dala 2 dokonalé klasy . Až 12 naráz otvorených kvetov 22+ pukov . U Peťa Šmídu  , od ktorého hľuza pochádza mala rozhodený nákvet , nuž som zvedavý ako si povedie v ďalších rokoch ! Zobral som z nej super brut .

 

Z ďalších odrôd starého sortimentu ešte stoja za zmienku 4 odrody :

Destera , je skorá a vykvitla pred horúčavami ,  klasy boli dosť pekné . Po Abraxas II, najlepšia fialová odroda .

Jiří Václavík – pekné klasy dal tento rok . Chcelo by to o nejaké 2 -3 puky navyše a trochu rovnejší koniec stonky .

Tadž Mahal – z veľkých hľúz dáva pomerne kvalitné klasy 20-22 pukov . Z menších je to horšie . Avšak v sortimente bielych je už táto odroda prekonaná . Ale zatiaľ nemám za ňu adekvátnu náhradu .

Golden Fantasy – zo skorej sadby trochu sklamal , zaujímavé že z neskoršie zasadených hľúz napriek nepriaznivému počasiu dal kvety lepšie ! Medzi žltými odrodami stále dobrý !

Z noviniek sa javia viaceré odrody sľubne :

Barborka by mohla byť dobrá , avšak u mňa tento rok neudržala nákvet a spodné kvety zavčasu vädli . Inak super .

Víla Dudinka je ďalšia novinka , ktorá sa javí dobre . Farebne aj stavbou klasu . Jedna hľuza z troch síce vypadla na hubové ochorenie , ale pokiaľ sa to nestane pravidlom – môže v budúcnosti zabodovať .

Broadway  - farebne podobná Poušováku i keď je trochu viac bordová . Má však výstavné parametre , počet pukov, dvojrad . Páči sa mi .

 

   Možno by sa dalo napísať aj viac , mal som viac ako 50 nových odrôd , ale nie všetky som si mal možnosť lepšie napozerať , nakoľko chodím na týždňovky a viaceré cv. boli v piatok , keď som prišiel domov beznádejne prekvitnuté . Iné som nevidel vôbec – takú Sambu asi všetky klasy odrezal niekto z rodiny a ja som jej kvet vôbec nevidel.

   Viaceré odrody boli silne postihnuté horúčavami . Ale práve tieto okolnosti ukážu „pravé perly“ medzi odrodami !

 

   Záver sezóny sa niesol neustálou selekciou viróznych a hubami napadnutých rastlín . Ďalšie kusy šli do kontajnera pri výbere hľúz , nakoľko kombinácia extrémnych horúčav a sucha z následným pravidelným zalievaním nalákali drôtovce na plochu s gladiolmi a tie o dušu hrýzli a zároveň roznášali hubové ochorenia ! O bakterióze ani nehovorím ! Málo hľúz sa nájde úplne čistých . Viaceré odrody si to odniesli poriadne . Najviac postihnuté boli hľuzy z množenia , kde bola strata 50 percent , v extrémnych prípadoch 100 percent . I keď podľa olistenia nič tomu nenasvedčovalo !

  Takže zhrnuté : Kvety sklamali , hľuzy sklamali . Preto sezónu nemôžem hodnotiť pozitívne . Len dúfam , že o rok to bude lepšie !