Zhodnotenie pestovateľskej sezóny 2014

09.11.2014 22:02

Zhodnotenie pestovateľskej sezóny 2014

 

Uplynul rok , ďalšia sezóna je za nami a ja sa pokúsim napísať pár slov k jej priebehu ! Ako už kedysi Konfucius povedal :  „nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky „ , tak aj každá pestovateľská sezóna je nejakým spôsobom odlišná od predošlých ! Tento rok opäť počasie vážne zasiahlo do pestovateľských podmienok . Rok bol výnimočne daždivý , čo na strane jednej obmedzilo nutnosť zálievky (zalieval som len dvakrát v mesiaci Jún) , na strane druhej sa neuveriteľne darilo zeline a teda potreba okopávať a plieť bola akútna počas celej sezóny . Pôda v podstate vôbec nestihla preschnúť , čo sa samozrejme odzrkadlilo postupným nárastom tlaku hubových ochorení na porast . Vyžiadalo si to nakoniec trochu skorší zber hľúz najmä u skorých odrôd , pričom na niektorých citlivých odrodách už boli straty spôsobené hnilobou .Táto sezóna sa tiež niesla „bojom“ proti virózam , ktorých nárast bol enormný ! Môj názor je že za takým prudkým nárastom (po rozhovoroch z inými pestovateľmi som zistil že mali ten istý problém ) rastlín z prejavom virózy museli byť prudké teplotné výkyvy v mesiaci Máj . Postupne som z porastu odstraňoval choré rastliny až do zberu . A pri tom v roku 2013 som mal odhadom nejakých 15 -20 rastlín , z príznakmi virózy a porast z brutu bol krásne zelený až do zberu . A veru veľa infikovaných rastlín bolo z hľúz z vlaňajšieho brutu ! Ale pokúsim sa to rozobrať chronologicky od sadby po zber :

  V druhej polovici Februára a počas Marca som počistil hľuzy od šupín . Posledné (aby zbytočne nepreschli) som očistil drobné hľúzky – brut  na množenie . Tie naopak išli do zeme ako prvé , nakoľko bola veľmi teplá jar , už 9. marca . Hľuzy som potom sadil hlavný záhon (80 % výsadby) 6-7. apríla . Zostatok hľúz som vysadil ako neskorú sadbu  4. mája . Oba termíny tak brut ako aj veľké hľuzy boli zasadené vôbec najskôr za celú dobu čo gladioly pestujem ! Podmienky však do konca apríla boli ideálne . Už na konci apríla bola väčšina porastu von zo zeme a porast vzchádzal veľmi pravidelne , dokonca aj z menších hľúz .

Výsadba brutu v marci - ihneď ako to počasie dovoliloVýsadba brutu v marci Výsadba hľúz 7.apríl

 V máji ako som už spomenul sa však striedali veľmi chladné a na mesiac máj horúce obdobia , pričom teplotné rozdiely boli až v rozsahu viac ako 20 stupňov a prechod bol doslova zo dňa na deň . Rastliny nemali šancu sa takým prudkým a rýchlym zmenám prispôsobiť a dochádzalo k vážnym šokom . Bolo zjavné ako pekný začiatok rastu z apríla a prvých asi 7 dní májových vystriedala rastová stagnácia ! V júni to síce v podstate dohnali , ale enormný výskyt viróz už bol realitou a až do konca sezóny bolo treba odstraňovať rastliny z príznakmi viróz , ktoré sa postupne ukazovali na nových a nových jedincoch . Rastliny napadnuté virózami nehynú ihneď, ale až vo veľmi vysokom štádiu , čo môže trvať aj viac rokov . V tom je ich zákernosť , pretože ponechané v poraste majú možnosť nekontrolovaného šírenia (Prenášači sú najmä vošky, ktorých je vždy dostatok !) !

 Stav na konci apríla 

 Porast brutu a hľúz v polovici Júna

  Daždivé počasie pokračovalo aj v letných mesiacoch , čo na starne jednej vyhovovalo násade kvetných klasov a porastu brutu , ale v prípade rozkvitnutých rastlín dážď(o búrke ani nehovorím) zaťažovali klasy a dochádzalo k ich poškodzovaniu a znehodnocovaniu .

Navyše sa začal tlak hubových ochorení a z porastu okrem viróznych bolo treba odstraňovať i rastliny z príznakmi húb , i keď ich bolo menej .

 Všimol som si jedného pre mňa nového fenoménu , že nie len nedostatok vlahy a teda vädnutie vie spôsobiť krivenie stoniek, ale aj nadbytok vody ! Pletivá rýchlo vyhnaných klasov boli riedke a krivili občas i odrody u ktorých to nie je bežné ! Je to totiž vo veľkej miere odrodová záležitosť .

Napriek týmto problémom a veľkej časti malých hľúz v tohoročnej sadbe sa však našli pekné klasy a podarilo sa mi zúčastniť dvoch výstav v Rajeckých Tepliciach a Krakovanoch neďaleko Piešťan . V Rajeckých Tepliciach sa mi tri klasy ocitli v ocenených miestach v rámci hodnotenia ! A dokonca sa mi so semenáčom od Alojza Mikulášeka  7/07-5 podarilo získať hlavné umiestnenie „Grand Shampion „ výstavy , čo teda je udalosť , ktorá sa nemusí zopakovať ! Ďalej mi klas odrody Song vyhral 1. miesto kategórie „exot“ , Jantárnaja Báltika obsadila tretie miesto kategórie 400 – veľkokveté odrody . V Krakovanoch sa mi ocenenie síce neušlo , ale i tak som bol z účasťou spokojný ! Tam sa však hodnotili len dve kategórie : semenáče a ostatné už introdukované odrody .

 Začiatok kvitnutia

 V plnom kvete

  Kvetov v druhej polovici augusta už bolo málo a väčšinou drobné . V septembri ešte potešili peknými klasmi neskoré odrody Ivory Queen , Kejda , Huron Love a semenáče Vincenta Juríka 44/07/01 a 20/02/14 . Porast brutu som z 90 percent odhlávkoval kôli lepšiemu nárastu hľúz , takže odtiaľ bolo kvetov minimum .

  Z hľadiska hodnotenia odrôd v rámci roka 2014 , ako najlepšie sa javia :

Jungle Flower  , Ivory Queen, Zelený Háj, Golden Fantasy , Caravan , Song , BBM-33 (semenáč Mimránek) , Pulchritude , Paráda , Jantárnaja Baltika . Okrem tejto desiatky snáď ešte by som vyzdvihol Crazy Idea a Olympia . Klasické obľúbenkyne Donna Mária (veľa som vyhodil na virózu) Clarence s Choice (tiež virózy) a Bombaj (neviem prečo ale boli menšie klasy ) sa tento rok u mňa trochu prepadli . Spomínaný semenáč Alojza Mikulášeka sa do hodnotenia nedostal, nakoľko som mal len dve hľuzy a celkovo sa ukazuje že treba mať pri tejto odrode vyslovene veľké hľuzy na pekné klasy . Potešil ma aj Bicolor 2004 od Adamoviča z ktorého som mal jeden fakt pekný klas . Pokiaľ by v tomto duchu pokračoval , mohol by „zamiešať karty“ na výstavách v kategórií Exot !

  V poslednej septembrovej dekáde som sa rozhodol v obave pred stratami na hľuzách v dôsledku hubových ochorení začať zber hľúz . Postupoval som podľa skorosti odrôd a ukázalo sa že vďaka veľmi skorej sadbe sú pekne narastené a vyzreté . Ako veľmi citlivá odroda na huby sa ukázal Citrus Fernet , okrem Jungle Floweru , ktorý je ale u mňa tak vysoko (a je tam pekne dlho), že mu to tolerujem !  Výber hľúz sa kôli vrtochom počasia natiahol do polovice Októbra , čo už bol čas aj na zber neskorých odrôd a hľúz z neskorej sadby . Na dva krát sa mi podarilo všetky hľuzy namoriť a dva týždne sa ešte dosúšali pod prístreškom na dvore . Potom šli na svoje zimovisko v  pivnici .

 Morenie hľúz

 Sušenie 

 A čo na záver ?  Napriek niektorým nepriaznivým okolnostiam a väčšiemu výpadku spôsobenému virózami sa nakoniec sezóna dá ohodnotiť kladne ! V boji z virózami som získal značné skúsenosti a v negatívnom výbere budem pokračovať podľa potreby aj na budúci rok . Hľuzy narástli pekné , mnohé odrody sa podarilo namnožiť , čím sa zmení odrodová skladba na budúcu sezónu – verím že k lepšiemu ! Nuž , pri hodnotení ďalšej sezóny a pestovaniu gladiol :   „ZDAR „ !