Zhodnotenie pestovateľskej sezóny 2013

26.01.2014 12:55

 

Zhodnotenie pestovateľskej sezóny 2013.

 

   V tomto článku sa pokúsim zhodnotiť uplynulú sezónu . Ale najskôr sa musím vrátiť do sezóny 2012 . Tá nebola dobrá , dôvodom bolo podcenenie negatívneho dopadu novozryľovanej plochy . Konkrétne sa jedná o zamorenie pôdy , na ktorej bol lúčny porast , larvami chrústov, drôtovcov, prípadne inej hmyzej hávede . Prvé príznaky poškodení požerom nenechali na seba dlho čakať ! Najskôr rastliny len zožltli a dali sa vytiahnúť zo zeme, pretože boli odhrýznuté v časti tesne nad cibuľou (hľuzou) . Neskôr počas sezóny , keď viac či menej poškodených rastlín pribúdalo , začali sa šíriť do rán hubové ochorenia a samozrejme baktériová škvrnitosť, tá sa však na listoch neprejavuje , ale zistí sa až po zbere hľúz ! Množenie z brutu bolo postihnuté najviac a celé porasty jednotlivých odrôd postupne hynuli. Nakoniec som bol nútený v druhej polovici septembra hľuzy predčasne vybrať , inak by mi nezostalo na sadbu do roku 2013 skoro nič . Moril som ihneď pri zbere a mnoho som musel vyhadzovať ešte aj pri vyberaní z pôdy. Celkovo  som stratil odhadom 40- 50 percent dospelých hľúz a 90 percent porastu z brutu .

  Aj tie hľuzy ktoré som nakoniec nechal na sadbu na sezónu 2013 boli silne napadnuté baktériovou škvrnitosťou a i keď toto ochorenie priamo neohrozuje zdravie rastlín , ľahko dokáže zakryť druhotné poškodenie hubovou chorobou . Na virózy nie som nejaký odborník , nuž sa o týchto ochoreniach neviem moc rozpisovať, ale niekoľko rastlín podozrivých na virózy som predsa počas sezóny odstránil . Proste sadba v roku 2013 nebola v najlepšej kondícií a mnoho najmä menších hľúz nebolo dobre vyzretých . (Mnoho malých hľúz do jari doslova uschlo , boli tenké na výšku a dlhú dobu skladovania jednoducho neprežili .)

    Vysádzal som v dňoch 15 – 19. apríl , prvé dva dni brut . Sadil som 128 odrôd , 28 semenáčov (nepomenovaných novošľachtení) a 5 prímesí bez názvov . Sadil som na iný záhon, ktorý je trvalo obrábaný.  Podľa výpočtov mali kvitnúť veľmi skoré odrody už 30. júna . Ale ako to už býva , nesedelo to a prvé kvety som mal 8. júla . 

    Napriek obavám , až na pár výnimiek bol porast prekvapivo zdravý ! Na prejav hnilôb som odstránil asi 7-8 jedincov a na podozrenie viróz asi 4 rastliny . Ďalších odhadom 8 rastlín som dostránil i keď som nevedel zistiť presnú príčinu, ale nebli v poriadku , nuž išli preč z porastu . (Z asi 1350 kusov sadby ) Škodu mi spôsobil nejaký hlodavec , zrejme Hryzec vodný , usudzujúc podľa absencie vstupných otvorov v najbližšom okolí a blízkosti svahu potoka len cca 5-6 metrov od začiatku porastu . Kým som na to prišiel , tak mi z kraja záhonu zlikvidoval odhadom 60 – 70 rastlín z najväčších hľúz z asi 10 odrôd ! Odrodu Salamander mi zdecimoval na 3 rastliny . Niektoré hľuzy som pri prehrabávaní chodieb „nájazdníka" našiel , iné zmizli úplne . Tie ktoré sa zdali byť schopné ešte vyhnať som nanovo zahrnul do zeme . Inštaloval som plašič na hlodavce . Nejakých 20 hľúz ešte nakoniec vyrástlo a v neskoršom termíne zakvitlo, ale boli už dosť vyčerpané a kvety tomu zodpovedali. Tak som prišiel o čast najväčších a najreprezentatívnejších klasov . Tak isto predčasný zber hľúz na jeseň 2012 sa prejavil na kvetoch a veľmi veľa som mal klasov len so 14 – 18 pukmi . Prekvapením bola odroda Červený Kráľ od Adamoviča , pri ktorej som sa v predošlých 2 rokoch zmieril s tým ,že asi viac ako 16 pukov nemá , teraz mali kvety 18 – 21 pukov ! A pekných rovných . Tak isto odroda Cote D Azure krásnej modrofialovej farby veľkostnej kategórie 500 mali veľké hľuzy krásne klasy (ja viem 21- 22 pukov nie je tak veľa, ale na kategóriu 500 je to slušné !) a zaradili sa u mňa medzi najkrajšie „modré „ odrody. Samozrejme ponaučenie bolo aj to , že pri týchto (aj ďaľších) odrodách treba mať pre pekné klasy veľké hľuzy ! Z nových odrôd sa zdá byť dobrá do budúcnosti odroda Maxim a Záhorák od pána Mikulášeka , nové u mńa pribudli Jiří Václavík a Castor Exotic, ktoré sú samozrejme krásne. Z brutu  som pestoval odrody Brilantný Jazyk a Valentínka od pána Mikulášeka získané výmenou s priateľkou -pestovateľkou Gabikou Hájekovou, ďalej Správna Suzan, Májový Květ ,Grad Kitež, Abraxas II, Faraón , Luci, Citrus Fernet - tiež získané výmenou z Gabikou , alebo z ďaľšou spriaznenou pestovateľkou gladiol Máriou Čapkovou . Tie čakajú na svoju premiéru v sezóne 2014 !

   Sklamali ma odrody Clarence S Choice , Katka 03 , Requiem ... Pri prvých dvoch si musím odsledovať či nemám zdegenerované odrody, prípadne zavírené ! Requiem , zdá sa nedá pekný klas zo starších hľúz ! Budem ju prísne sledovať najbližší rok ! Podarilo sa mi „vzkriesiť " odrodu Modrý Program , z ktorého mi v roku 2011 zostala len 1 hľuza . Po dvoch rokoch môžem povedať, že je úspešne namnožená a zachránená ! Skončila u mňa odroda Edith Mae , ktorú som plánoval vyradiť , nakoniec sa vyradila sama a pri výbere hľúz som posledné dva kusy vyhodil pre napadnutie Fuzariou ! Po prvej pestvateľskej sezóne vyraďujem tiež odrody Daren s Blue a Fioletavá Čistota – absolútne nemožné odrody, a novointrodukovanú odrodu Rózka p. Mikulášeka , ktorá bola síce zdravá , ale v podstate holanďák nie moc zaujímavej staroružovej farby s drobným rastrovaním , ktoré ale je vidno len pri pohľade zblízka . Vyraďujem aj 4 semenáče , ktoré nemajú dostatočné kvality nato aby som sa nimi ďalej zapodieval . Skončil som z odrodami Bestseller, ktorá sa mi vôbec nedarila a vyradil som Marsianku, ktorá mala strašne pokrčené listy . Poslednú šancu dávam odrode Dračica, ak nebude mať poriadny klas, tento rok končí !

    Sezóna 2013 bola nakoniec vcelku dobrá i keď som mal kopec menších klasov, ale porast bol zdravý , napriek len jedinému postreku systémovým insekticídom asi mesiac pred začiatkom kvitnutia . Používal som lepové pásy , čo zdá sa celkom dobre drží počet strapiek na uzde , napriek horúčavám , ktoré vytvárajú priaznivé podmienky pre ich množenie . Trochu ma zaskočili vošky , ktoré som mal vo veľkom počte na poraste , keď bol ešte len v štádiu 1 – 3 listov . Na toto budem musieť v sezóne 2014 dať pozor a nejako zasiahnuť !


 

  Zber som robil okolo polovice októbra , pričom sa natiahol z dôvodu neodstatku času na takmer 11 dní . Nemoril som na záhrade pri zbere (tiež kôli náročnosti na čas ) a tak ubehlo medzi výberom a morením prvých odrôd takmer 2 týždne , čo stačilo strapkám nato , aby začali na hľuzách cicať ! Toto nepatrné poškodenie je ale na niektorých odrodách a nie je to nič strašné . Po namorení sa všetko dalo do poriadku . Nakoľko je veľmi teplá zima , je problém udržať skladované hľuzy vo vyhuvujúcej teplote (3 -10 stupňov ) a začínajú predčasne klíčiť ! Ale to už je na iný článok !